خواب کودکان در طول دوره ۲۱ الی ۲۴ ماهگی

خواب کودکان در رده سنی ۲۱ تا ۲۴ ماهگی از مهم‌ترین مراحل رشد کودکان می‌باشد در این مرحله معمولاً کودکان تغییرات بسیار زیادی در خواب خود تجربه خواهند کرد. تنطیم خواب کودک در این دوره می‌تواند سخت باشد زیرا رشد کودک به جایی رسیده است که به محیط اطراف خود شناخت دارد و سؤالات و کار‌های جذاب زیادی ذهنش را درگیر کرده است. در ادامه بر برخی از نکات مربوط به خواب کودکان ۲۱ تا ۲۴ ماهه اشاره خواهیم کرد.

نکات مهم درمورد خواب کودکان ۲۱ تا ۲۴ ماهه

خواب در طول سنین ۲۱ الی ۲۴ ماهگی بسیار موضوع مهمی می‌باشد و نیازمند توجه و مراقبت ویژه‌ای است. در طول این دوره الگو خواب بیشتر به خواب افراد بزرگسال نزدیک می‌شود اما همچنان کودک نیازمند خواب زیادی است.

میزان ساعات خواب:

کودکان در طول این دوره سنی نیاز به حدود ۱۲ الی ۱۴ ساعت خواب دارند این ساعات در طول روز و شب تقسیم می‌شوند. کودکان معمولاً یک خواب شبانه حدود ده الی دوازده ساعته و یک خواب دو یا دو و نیم ساعته در طول روز را تجربه می‌کنند.

الگوی خواب:

خواب کودکان در این مرحله به تدریج معمول‌تر می‌شود اما ممکن است هنوز با تغییرات در الگوی خواب شبانه روبرو شوند. این تغییرات ممکن است شامل خواب در دیرترین ساعت شب، بیدار شدن در اواسط شب و میل به خواب رفتن در ساعات زیر نیمه شب باشد.

آموزش بهتر شدن خواب کودکان ۲۱ ماهه الی ۲۴ ماهه

اگر هنوز کتاب خواندن را بخشی از از برنامه خواب کودک خود قرار نداده‌اید در این دوره سنی بهترین زمان برای شروع این کار است. خواندن داستان‌های مختلف علاوه بر اینکه باعث راحت‌تر به خواب رفتن کودک می‌شود باعث تقویت زبان و مهارت‌های کودک نیز می‌شود. خواندن داستان از روی کتاب بسیار بهتر از خواندن از روی تبلت و دیگر لوازم است زیرا ورق زدن کاغذ خیلی می‌تواند برای کودک جذاب و لذت بخش باشد.
کودک شما در این سن احتمالاً تحرک و کنجکاوی بیشتری دارد برای همین بعد از بیدار شدن سعی می‌کند از گهواره خود بیرون بیاید و از آن بالا برود پس برای همین مطمئن شوید محیط خواب او تا حد امکان ایمن باشد. به طور کلی عوامل زیر می‌تواند در جهت بهتر شدن خواب کودکان تأثیر بسیار زیادی داشته باشند:
روال خواب منظم
محیط خواب مطلوب
ممنوعیت استفاده عوامل تحریک‌کننده
مشاوره با پزشک
تغذیه مناسب

بیداری‌های شبانه کودکان ۲۱ تا ۲۴ ماهه

اگر کودکتان می‌تواند تنهایی در زمان خواب به خواب برود و ناگهان در طول شب بیدار می‌شود ابتدا اطمینان حاصل کنید که مشکلی وجود ندارد که او را به طور جسمانی اذیت کند و خواب او را بهم بریزد. این مشکلات می‌تواند شامل مشکلات تنفسی همچون آپنه انسدادی خواب، سرما خوردگی و عفونت باشد. در هنگامی که به اتاق خواب کودک می‌روید سعی کنید که بسیار آرام و ساده باشد و او را آرام کنید و در هنگامی که دارید با او صحبت می‌کنید و سؤالات او را پاسخ می‌دهید از اتاق خارج شوید در اینجا ممکن است که مجبور شوید کمی گریه‌های او را تحمل کنید اما از آنجا کودکتان قادر است تنهایی به خواب برود جای نگرانی برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش خواباندن کودکان ۲۱ تا ۲۴ ماهه

آموزش خواب برای کودکان ممکن است با بزرگتر شدن آن‌ها سخت‌تر شود. یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که برای کودکان این رده سنی(حدود ۲۱ الی ۲۴ ماهه) پیش می‌آید این است که در زمانی که آن‌ها سعی می‌کنند پس از خاموشی چراغ با ما صحبت کنند چه واکنشی باید نشان بدهیم. بهترین کاری که در این مواقع می‌توان انجام داد پاسخ گویی به اندازه و کوتاه به سؤالات کودک است در طول این کار باید سعی کنید که خسته‌کننده و ساده باشید وهیچگونه جذابیتی و تعجبی را برای کودک به همراه نیاورید و با گفتن جملاتی مانند شب بخیر، دوستت دارم و وقت خواب است به کودک خودتان این موضوع را انتقال دهید که الان زمان خوابیدن است.

مشکلات خواب در کودکان ۲۱ ماهه تا ۲۴ ماهه

در سنین ۲۱ ماهگی تا ۲۴ ماهگی برخی از کودکان ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوند. این مشکلات می‌توانند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتند و نیازمند رویکرد‌های مختلفی باشند. برخی از این مشکلات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

کابوس و ترس از تاریکی

برخی از کودکان ممکن است به دلیل کابوس‌ها و ترس از تاریکی در نیمه‌های شب بیدار شوند. در این موارد ایجاد یک محیط آرامش بخش و اعتماد به کودک می‌تواند بسیار مفید باشد. صحبت کردن با کودک درمورد احساسات و ترس‌هایش می‌تواند به خواب رفتن او کمک بسیاری بکنید.

عوامل رفتاری

بعضی از مشکلات خواب می‌تواند به عوامل رفتاری مرتبط با سبک تربیت و تغذیه مرتبط باشند. تعیین روال خواب منظم، ایجاد روتین‌های قبل خواب مانند داستان گفتن و اطمینان از تغذیه مناسب در طول روز می‌تواند به بهبود خواب کودک کمک کند.

انتقال به تخت خواب بزرگتر

در این سن ممکن است به دلیل رشد کودک برخی از کودکان به تخت خواب بزرگتری منتقل شوند. این تغییر ممکن است برای آن‌ها ترسناک باشد. به او کمک کنید که به تدریج با این تغییر آشنا شود و از اینکه به تخت خواب بزرگتر خود می‌رود حمایت کنید.

اگر مشکلات خواب کودک شما مدت زمان طولانی ادامه دار باشد یا به مشکل جدی‌تری تبدیل شود مشاوره از پزشک یا روان‌شناس کودک می‌تواند گزینه مفیدی باشد. در هنگام مدیریت مشکلات خواب صبر و شکیبایی اهمیت بسیاری دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *