تأثیر اختلالات خواب بر روی اوتیسم

اوتیسم یک اختلال عصبی تکوینی است که باعث تأثیرات جدی روی تعاملات اجتماعی و ارتباطات کلامی و غیر کلامی می‌شود. بنا به گزارش خانواده‌های کودکان مبتلا به اوتیسم و همچنین آزمایشات مختلف مشخص شد که اختلالات بی‌خوابی و مشکلات به خواب رفتن باعث تشدید شدن طیف اوتیسم می‌شود. از آنجا که منشأ اوتیسم هنوز مشخص نشده مشخص نبودن منشأ اختلالات خواب بر روی اوتیسم نیز موضوع چندان عجیبی نمی‌تواند باشد. در ادامه بیشتر با ارتباط بین خواب و اوتیسم آشنا خواهیم شد.

بررسی و اپیدمیولوژی در مورد ارتباطات خواب و اویتسم

به طور کلی تمامی مطالعات اپیدمیولوژی در مورد ارتباط میان اختلالات خوابی و اوتیسم فاقد مطالعات اساسی بوده و اغلب در آن‌ها از ابزار‌های غیر معتبر استفاده شده است اما در این میان پروتکل تحقیقاتی وجود دارد که می‌توانند مفید باشد. مطالعات کوهورت و مطالعات مقطعی دو روش مناسب برای انجام این کار می‌باشند. روش کوهورت کاری مشکل و پر هزینه است و نیاز به صرف زمان بسیار زیادی دارد. اما روش مطالعات مقطعی بر خلاف کوهورت هزینه زیادی را در ندارد و در یک مقطع نسبتاً کوتاه مدت می‌تواند بسیار کار آمد باشد.

بهترین راه بررسی چیست؟

پلی سومنوگرافی از جمله راه‌های بررسی مشکلات خواب می‌باشد. پلی سومنوگرافی آزمایشی است که داده‌های خواب را بررسی و تحلیل می‌کند. در این آزمایش به منظور پی بردن به اختلالات عصبی تمامی فعالیت‌های مغزی رصد می‌شود.

مشکلات خواب و اوتیسم

بر اساس مشاهدات عینی مشخص شده است که افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به دیگر افراد سالم یازده دقیقه دیر‌تر به خواب ‌می‌روند و گاهی ممکن برخی از آن‌ها تا نیمه شب بی‌خوابی بکشند. همین موضوع باعث تأثیر بر اعصاب این افراد و همچنین تأثیر بر روی چرخه شبانه روزی آن‌ها می‌شود و در نتیجه تشدید شدن طیف اوتیسم را به همراه خواهد داشت. بی‌خوابی و عدم استراحت کافی باعث پایین آمدن مهارت‌های اجتماعی می‌شود. با توجه به تحقیقات، کودکان مبتلا به اوتیسم که از بی‌خوابی نیز رنج می‌برند نمرات و ضریب هوشی پایین‌تری نسبت به دیگر کودکان مبتلا دارند.
در این بین مشکلات تنفسی نیزتأثیرگذار می‌باشند زیرا مشکلاتی همچون آپنه انسدادی خواب که باعث تنگی نفس در هنگام خواب برای فرد می‌شود با تأثیر بر روی خواب به طورغیر مستقیم باعث تشدید طیف اوتیسم می‌شود. شایان ذکر است که آپنه انسدادی خواب باعث بیش فعالی نیز می‌شود.

عوارض اوتیسم

بیماری اوتیسم با عوارض زیادی به خصوص برای کودکان همراه است این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکلات ذهنی و یادگیری

در کودکان مبتلا به اوتیسم تأثیر مخرب مشکلات خواب و بی‌خوابی می‌تواند باعث پایین آمدن سطح هوشی و یادگیری شود همچنین علاوه بر یادگیری این کودکان با مشکلات متعدد ذهنی مواجه هستند.

• اختلالات حسی

افراد مبتلا به اوتیسم با حساسیت‌های زیاد حسی روبرو هستند این مشکل تأثیر زیادی بر روی والدین دارد زیرا مواردی همچون کوتاه کردن مو، گرفتن ناخن، حمام کردن و یا پوشاندن لباس به چالشی بسیار جدی برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم تبدیل شده است.

• مشکلات روانی

با توجه به شواهد بدست آمده افراد مبتلا به اوتیسم نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض خطر افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات روانی قرار می‌گیرند.

• تشنج

حدود سی درصد کودکان مبتلا به اوتیسم به صرع نیزمبتلا هستند و چند وقت یکبار یک علت زمینه‌ای مشترک باعث ایجاد اختلال در هر دو بیماری و در نتیجه ایجاد تشنج می‌شود. بیشتر این تشنج‌ها در هنگام خواب رخ می‌دهد.

• تومور

وجود بیماری توبروز اسکلروزیس در افراد مبتلا به اوتیسم موجب ایجاد تومور‌های خوشخیم می‌شود و این مشکل می‌تواند مغز، قلب، کلیه، ریه، پوست و چشم را درگیر کند.

نکاتی در مورد مشکلات خواب در اوتیسم

۱. مشکلات خواب تا چه حدی می‌توانند بزرگ و جدی باشند؟

اوتیسم نسبت به گذشته بسیار شایع‌تر شده همچنین تخمین‌زده شده از هر صد کودک یک کودک مبتلا به اوتیسم می‌باشد. با توجه به نکات بالا به تأثیر مستقیم بین مشکلات خواب و اوتیسم پی بردیم پس از این رو درمان مشکلات بی‌خوابی موضوعی بسیار جدی است و نمی‌توان به سادگی آن را پشت سر نهاد.

۲. آیا درمان مشکلات خواب تأثیری بر روی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد؟

با توجه به گفته پزشکان کودکان مبتلا به اوتیسم زمانی که به یک برنامه خواب مناسب و کافی بر می‌گردند دچار تغییرات مثبتی می‌شوند این تغییرات شامل یادگیری بهتر و کمتر شدن حساسیت‌ها می‌شود.

۳. درمان خواب با استفاده از دارو

برخی از دارو‌ها برای درمان مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم رایج و مفید هستند از جمله این دارو‌ها ملاتونین است. ملاتونین برای کودکان مبتلا به اوتیسم که مشکلات خواب دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود کودکان سریع‌تر به خواب بروند و دفعات کمتری در هنگام خواب بیدار شوند. همچنین می‌تواند به بهبود رفتاری آن‌ها نیز کمک کند.

۴. آیا مشکلات خواب با افزایش سن کودک برطرف می‌شود؟

عده‌ای از والدین بر این باورند که که مشکلات بی‌خوابی فرزندشان با بزرگتر شدن او بر طرف می‌شود شاید مشکلات خواب با بزرگتر شدن کودک کمی بهبود یابد اما هیچگونه ارتباطی میان افزایش سن کودک و کاهش مشکلات خواب وجود ندارد.

راهکار‌هایی برای بهتر شدن خواب کودکان مبتلا به اوتیسم

حفط و افزایش آرامش مهم‌ترین نکته برای بهتر شدن وضعیت خواب کودک مبتلا به اوتیسم می‌باشد از این رو موارد زیر می‌تواند کمک‌کننده باشند:
• محدود کردن نور با پرده‌های ضخیم
• کاهش بوی اتاق
• حذف تمامی صدا‌ها و موارد بر هم زننده آرامش
• رژیم غذایی
• ماساژ
• دارو درمانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *