خواب و رفلاکس معده

رفلاکس اسیدی حاوی آنزیم‌های گوارشی است که می‌تواند باعث آسیب به به پوشش مخاطی دستگاه گوارش، مری و راه هوایی فوقانی شود. در دستگاه گوارش مکانیسم‌هایی وجود دارد که کار آن‌ها به حدالقل رساندن رفلاکس است. از عوارض رفلاکس معده می‌توان به سوزش بالای معده، ناتوانی در رشد و مشکلات تنفسی نظیر سرفه و خس خس سینه اشاره کرد.
اثرات رفلاکس در خواب به خصوص در کودکان می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد و همچنین اسید معده می‌تواند حتی تا زیر گلو نیز بالا بیاید و باعث تنگی نفس و بر هم زدن خواب شود.

خوابیدن چه تأثیری روی رفلاکس می‌تواند داشته باشد؟

خواب و ریتم شبانه روزی عملکرد دستگاه گوارش را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال علاوه بر خواب که تأثیر مستقیم بر روی افزایش شدت رفلاکس دارد خود ترشح اسید معده نیز در ساعات هشت شب به بعد به اوج خود می‌رسد همچنین در ساعات صبح نیز به دلیل مختل شدن اثر میوالکتریک معده تخلیه معده دچار مشکل می‌شود. در نتیجه این فرآیند رفلاکس معده شدید‌تر می‌شود. این عدم تخلیه در خواب علاوه بر معده در مری نیز وجود دارد و خواب باعث عدم تخلیه رفلاکس موجود درون مری می‌شود.

ارتباط آپنه انسدادی خواب (OSA) با رفلاکس معده

آپنه انسدادی خواب (OSA) نوعی مشکل تنفسی است که باعث ایجاد توقف تنفس و تنگی نفس در هنگام خواب می‌شود این اختلال می‌تواند تنفس را برای چند ثانیه تا چند دقیقه مختل کند. طبق تحقیقات انجام شده آپنه انسدادی خواب می‌تواند روی رفلاکس تأثیرات زیادی داشته باشد.
طبق شواهد بدست از تست‌هایی همچون پلی سومنوگرافی مشخص شده است که سطح PH اسید معده موجود در مری کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب در مقایسه با دیگر کودکان متفاوت است و اسیدی‌تر بنظر می‌رسد. از رو می‌توان نتیجه گرفت مشکلات تنفسی از جمله عوامل تشدید‌کننده رفلاکس معده می‌باشند. شایان ذکر است که عواملی مانند الکل، سیگارو چاقی همانطور که باعث بیشتر شدن شدت آپنه انسدادی خواب می‌شوند می‌توانند از عوامل تشدید‌کننده رفلاکس معده نیز باشند.

آسم چگونه باعث ایجاد رفلاکس می‌شود؟

آسم می‌تواند باعث ایجاد رفلاکس بشود. حملات آسمی با سفت کردن مجاری هوا باعث فشار به مری و معده و ریختن اسید معده به مری می‌شوند. طبق شواهد بدست آمده در برخی از آزمایشات ثابت شده رابطه میان آسم و رفلاکس می‌تواند یک رابطه دو سویه باشد برای مثال طبق یک آزمایش انجام شده روی کودکانی که از هر دو مشکل آسم و رفلاکس رنج می‌بردند ثابت شد که میان این دو بیماری یک رابطه دو سویه وجود دارد. در این آزمایش به این کودکان دارو‌هایی همچون رانیتیدین که یک داروی مؤثر در کاهش رفلاکس است داده شد و بعد از بررسی‌های متعدد ثابت شد کاهش شدت رفلاکس می‌تواند باعث بهتر شدن آسم کودک شود.

در هنگام رفلاکس چگونه خواب بهتری داشته باشیم؟

رفلاکس معده با ایجاد درد باعث بر هم زدن خواب افراد می‌شوند اما تغییر وضعیت خواب می‌توان درد و شدت رفلاکس را تا حد قابل توجهی کاهش داد به عنوان مثال عدم خوابیدن به پهلو سمت راست می‌تواند در جهت کاهش نشت اسید معده به مری کمک‌کننده باشد همچنین استفاده از بالش‌های شیب دار نیز می‌تواند تا حدی تأثیر‌گذار باشند. با توجه به توصیه پزشکان افرادی که با مشکلات رفلاکس دست و پنجه نرم می‌کنند نباید بلافاصله پس از صرف غذا به خواب بروند زیرا این موضوع تأثیر بسیار بدی بر روی اسید معده می‌گذارد.

تشخیص رفلاکس معده

پزشکان برای تشخیص بهتر و اساسی این مشکل، آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی را برای افراد تجویز می‌کنند در فرآیند تشخیص رفلاکس معده پزشک متخصص ممکن است نمونه از بافت شما را برای آزمایش بگیرد. اما عموماً تشخیص رفلاکس معده توسط خوده افراد به سادگی امکان‌پذیر است زیرا که رفلاکس معده با نشانه‌های زیادی به همراه است. نمونه‌هایی از این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:
• درد در قفسه سینه
• حالت تهوع
• مشکلات بلع و یا درد در هنگام بلع
• عوارض تنفسی مانند سرفه‌های مزمن و گرفتگی صدا
• گلو درد
• مدفوع خونی

بهترین راه‌ها برای درمان رفلاکس

درمان رفلاکس معده می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بگیرد. تغییر شیوه زندگی و درمان دارویی و همینطور در برخی از مواقع جراحی از راه‌های درمان رفلاکس است. اما با توجه به اهمیت بالای این بیماری تشخیص و توصیه پزشک در اولویت قرار دارد.

راه‌های درمان رفلاکس

۱. درمان دارویی

درمان دارویی رفلاکس شامل دارو‌هایی می‌شود که مهارکننده ترشح و کاهش شدت اسید معده هستند البته با توجه به عوارض برخی از این دارو‌ها معمولاً برای استفاده کودکان توصیه نمی‌شوند. برخی از این دارو عبارت‌اند از:

• آنتی هیستأمین‌ها
• لانسوپرازول
• امپرازول
• دکسلانسوپرازول

۲. تغییر در شیوه زندگی

تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل برای بهبود رفلاکس است در این روش با تغییر و حذف برخی از رفتار‌های بد می‌توان باعث بهبود هرچه بیشتر دستگاه گوارش شد. برخی از این رفتار‌های غلط می‌توانند شامل:
• پرخوری و بالا بودن تعداد وعده‌های غذایی
• مصرف سیگار
• مصرف الکل
• خوابیدن بلافاصله پس از صرف غذا
• چاقی و اضافه وزن

۳. جراحی

رفلاکس به طور کلی به جز ناراحتی‌های ساده آن هم در ساعات خاصی از شبانه روز عوارض زیادی را به همراه نخواهد داشت اما گاهی این بیماری به قدری تشدید می‌شود که فرد مجبور می‌شود دست به جراحی بزند.
جراحی رفلاکس معده چگونه است؟
این جراحی محل اتصال مری و معده را سفت می‌کند تا از ریختن اسید معده به مری جلوگیری شود. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به رفلاکس بعد از انجام این جراحی دیگر نیاز به دارویی برا درمان رفلاکس ندارند و با گذشت حدود یک هفته می‌توانند بهبودی تمامی علائم را تجربه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *