پلی سومنوگرافی و تست سنجش خواب آلودگی (MSLT)

امروزه مشکلات خواب و بی‌خوابی از از جمله مشکلات مهم به شمار می‌آید این مشکلات از اختلال‌هایی همچون اختلالات تنفسی مانند آپنه انسدادی خواب، نارکولپسی (حمله خواب) و… نشئت می‌گیرد. این اختلالات توسط تست‌هایی مانند پلی سومنوگرافی قابل بررسی می‌باشند. در این تست داده‌هایی مانند امواج معزی، فشار خون، ضربان قلب و… را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

مهم‌ترین دلیل برای انجام تست خواب چیست؟

رایج‌ترین و مهم‌ترین دلیل برای تجویز تست خواب، آپنه انسدادی خواب(OSA) می‌باشد که یک نوع اختلال تنفسی است به ویژه در کودکان وجود دارد. افرادی که در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند می‌توانند دچار مشکلاتی همچون چاقی، بیش فعالی، دیابت، فشارخون و دیگر مشکلات قلبی و عروقی شوند از این رو پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند هرچه سریع‌تر برای انجام تست خواب اقدام کنند همچنین برای افرادی که دچار مشکلات خواب و بی‌خوابی هستند نیز این تست توصیه می‌شود.

تست خواب چه اختلالاتی را می‌تواند شناسایی کند؟

علاوه بر آپنه انسدادی خواب که از مهم‌ترین دلایل برای انجام تست خواب می‌باشید مواردی دیگری وجود دارد که تست خواب می‌تواند آن‌ها را شناسایی کند.
تعدادی از این موارد عبارت‌اند از:
• اختلالات ریتم شبانه روزی
• عدم رعایت بهداشت خواب
• درک نادرست خواب و بیداری
• هیپوونتیلاسیون چاقی

کدام آزمایشگاه‌ها مناسب انجام تست خواب برای کودکان هستند؟

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب محل مورد نظر برای انجام این آزمایش برای کودکان میزان صمیمیت و راحتی کودک است در انتخاب محل مورد نظر باید به فضای فیزیکی آنجا که مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عامل است توجه کرد علاوه بر فضا باید به میزان صمیمیت کادر فنی و غیر فنی نیز توجه ویژه‌ای داشت زیرا که کودک باید به صورت فعال در فرآیند شرکت کند تا مشکلی در این بین پیش نیاید. کودک باید به این درک برسد که این تست هیچگونه دردی را به همراه نخواهد داشت و با آسودگی خاطر به انجام تست بپردازد. همچنین توصیه می‌شود برای اسودگی راحت‌تر کودک وسایل شخصی او همچون عروسک، پتو، بالش و هرچیزی که کودکتان با آن احساس راحتی می‌کند به همراه داشته باشید.

نحوه انجام تست پلی سومنوگرافی (PSG)

در این تست حسگر‌های مختلفی به قسمت‌هایی مثل سر، سینه، گردن و پیشانی متصل می‌شوند تا اطلاعاتی همچون امواج مغز، حرکات چشم، حرکت ماهیچه‌ها، حرکات بدن، ریتم قلب و الگو‌های تنفسی را در طول شب ضبط و تحلیل کند. این را در نظر داشته باشید در طول این آزمایش از هیچگونه وسایل دردناکی همچون سوزن استفاده نمی‌شود و همچنین میزان اکسیژن خون با یک گیره ساده که به سر انگشت متصل می‌شود اندازه‌گیری می‌شود. همانطور که در بالا اشاره شد فهماندن این نکته که این آزمایش هیچ دردی را به همراه ندارد اهمیت خاصی دارد.

در این آزمایش میزان تنفس چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

در طول فرآیند آزمایش حسگر‌های ویژه‌ای برای اندازه‌گیری میزان تنفس وجود دارد و کمربند‌های ویژه‌ای نیز به قفسه سینه و شکم متصل می‌شوند همچنین جریان هوای بینی و دهان توسط مبدل‌های فشار و یا ترموکوپل‌هایی که در نزدیکی مجرا‌های تنفسی قرار می‌گیرند اندازه‌گیری می‌شود این تجهیزات به پزشک این اجازه را می‌دهد که بتواند وقفه‌های تنفسی را نیز شناسایی کند که این موضوع اهمیتی بسیاری در تشخیص و درمان آپنه انسدادی خواب(OSA) و دیگر مشکلات تنفسی خواب دارد.

تست سنجش خواب آلودگی در طول روز (MSLT)

متخصصین از این آزمایش برای اندازه‌گیری میزان خواب آلودگی در طول روز استفاده می‌کنند. از دیگر نام‌های این آزمایش می‌توان به تست چرت زدن روزانه اشاره کرد. این آزمایش برای ارزیابی و سنجش میزان خواب آلودگی استفاده می‌شود همچنین ابزار مناسبی برای تشخیص نارکولپسی می‌باشد. هدف از انجام این تست اندازه‌گیری میزان مدت زمانی است که طول می‌کشد شما در یک محیط تاریک و ساکت به خواب بروید.

تست MSLT چگونه انجام می‌شود؟

تست همیشه بعد از یک مطالعه خواب انجام می‌شود که کیفیت و مدت زمان خواب شما را اندازه‌گیری می‌کند. این تست شامل پنج برنامه خواب کوتاه مدت می‌باشد در طول هر آزمایش شما به آرامی روی تخت دراز می‌کشید و سعی می‌کنید بخوابید و زمانی چراغ‌ها خاموش می‌شود مدت زمانی که شما طول می‌کشد به خواب بروید اندازه‌گیری می‌شود و شما پانزده دقیقه بعد از آنکه به خواب رفتید بیدار خواهید شد.

دارو‌های مصرفی چه تأثیری روی انجام تست MSLT می‌توانند داشته باشند؟

پزشکان به افرادی تخت ازمایش MSLT قرار می‌گیرند توصیه می‌کنند تمام دارو‌های ضد افسردگی، محرک‌ها، عوامل تحریک‌کننده بیماری و سایر دارو‌های آرامش بخش را به مدت دو هفته به صورت کامل کنار بگذارند علاوه بر تأثیرات دارو عواملی دیگری هستند که می‌توانند روی این ازمایش تأثیر بگذارند تعدادی از این موارد عبارت‌اند از:
• کافئین
• افسردگی
• اضطراب
• میزان خوابی که فرد قبل تست داشته

تفاوت میان MSLT و پلی سونموگرافی (PSG)

آزمایش MSLT میزان خواب آلودگی یک فرد را در ساعات بیداری مشخص می‌کند و برای تشخیص علت خواب الودگی و همینطور تشخیص نارکولپسی به کمک پزشکان می‌آید و پلی سونموگرافی یک تست شبانه است که برای تشخیص مشکلات تنفسی به ویژه آپنه انسدادی خواب کاربرد دارد.

آیا تست خواب با عوارض همراه است؟

تست خواب یک تست کاملاً بی‌خطر است و هیچ گونه عارضه خاصی را به همراه ندارد تنها بحث موجود در این بین حساسیت و التهاب پوستی در محل نصب حسگر‌ها می‌باشد که چنین چیزی در تست‌های مشابه مانند نوار مغز و نوار قلب هم وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *