خواب کودکان بین ۲۵ ماهگی تا ۲۷ ماهگی

کودک در این سن نیز نیازمند خواب مناسب و کافی است. اما در طول این سنین ممکن است ساعات خواب میان کودکان متفاوت باشد و هر کودک نیازمند خواب موردنیاز خود باشد. در این رده سنی ممکن است برخی از کودکان نیازمند خواب کمتری باشند و بتوانند بیشتر بیدار بماند اما به طور کلی بیشتر کودکان به همان خواب طولانی در طول شب و روز نیاز دارند.

میزان ساعات خواب:

توصیه می‌شود تا ۲۷ ماهگی کودک به طور معمول هر شب بین ۱۰ تا ۱۲ بخوابد و همچنین در طول روز نیز یک خواب کوتاه داشته باشد. برای تعیین نیاز دقیق کودک به خواب باید به نشانه‌های خستگی و بیداری او توجه کرد.

الگوی خواب:

در طول این سن والدین باید توجه ویژه‌ای به روند خواب کودک خود داشته باشند و یک الگوی خواب مناسب برای او ایجاد کنند تا کودک بتواند راحت به خواب برود و خواب طولانی مدتی داشته باشد همانطور که اشاره شد این الگو باید با توجه به نشانه‌های خستگی و بیداری کودک در ساعات مشخص تعیین شود. ساختن الگوی خواب کودک به صورت یک نمودار می‌تواند کمک بسیار زیادی بکند.

 

چگونه یک الگوی خواب مناسب درست کنیم؟

الگوی خواب کودک خود را روی یک نمودار شبانه روزی قرار دهید. این نمودار می‌تواند شامل مجموعه‌ای از تصاویر بصری باشد و به ترتیب فعالیت‌های کودکتان را نمایش دهد. شما می‌تواند برای طراحی بهتر این نمودار از عکس‌های مجله‌ها و عکس‌های اینترنتی استفاده کنید برای مثال تصویری از مسواک زدن یا لباس پوشیدن را بر روی نمودار قرار دهید تا کودک با دیدن آن متوجه شود الان وقت انجام چه کاری می‌باشد.

 

محیط خواب برای کودکان ۲۵ تا ۲۷ ماهه باید چگونه باشد؟

محیط خواب کودکان در طول این سنین باید محیطی آرام و تاریک با دمای مناسب (چیزی در حدود ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتی گراد) برای خواب کودک باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کرد که تخت خواب کودک امن باشد وهیچ گونه عنصر خطری در دسترس او نباشد.
محیط خواب خوب و مناسب تأثیر بسیار زیادی بر روی رشد کودکان در طول این سنین دارد. طور کلی نکات زیر می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی محیط خواب کودک داشته باشند.
• تخت خواب مناسب
• دمای مناسب
• صدا‌های آرامش بخش
• ایمنی
• دسترسی به اسباب بازی(عروسک مورد علاقه)
همانطور که اشاره شد مهم‌ترین نکته این است که محیط خواب برای کودک آرام و ایمن باشد تا او بتواند به راحتی به خواب برود و خواب با کیفیتی داشته باشد. همچنین مهم است که به نیاز‌های خواب کودک خود توجه داشته باشید و سعی کنید روال‌های خواب مناسبی برای او ایجاد کنید.

 

پیامد‌های بی‌خوابی در کودکان ۲۵ تا ۲۷ ماهه

بی خوابی در کودکان ۲۵ تا ۲۷ ماهه می‌تواند تأثیرات مختلقی دراین گروه سنی داشته باشد. ماه‌های اولیه زندگی کودکان از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه صحیح آن‌ها می‌باشد از این رو اهمیت بسزایی دارد. اگر کودک شما در طول این سنین دچار مشکلات خواب و بی‌خوابی است می‌تواند با پیامد‌های زیر روبرو شود:

• تغییر در رفتار کودک
کودکانی که به دلیل بی‌خوابی با مشکل مواجه می‌شوند ممکن است در طول روز بی‌خوابی و خستگی را با تغیرات رفتاری نشان دهند. آن‌ها ممکن است خلق و خویی بدی داشته باشند و یا اشتها خود را از دست بدهند.

• عقب ماندگی در رشد
خواب کافی برای رشد و توسعه فیزیکی و ذهنی کودکان بسیار مهم است. بی‌خوابی ممکن است منجر به عقب ماندگی در رشد بدنی و مشکلات در توسعه زبان و مهارت‌های حرکتی شود.

• مشکلات در تمرکز و یادگیری
کودکانی که شب را با بی‌خوابی می‌گذرانند ممکن است در روز مشکلاتی در تمرکز داشته باشند و نتوانند به بهترین شکل در یادگیری پیشرفت کنند این مشکلات می‌تواند ادامه دار باشد و در سنین بالاتر مشکلات تحصیلی نیز برای کودک به وجود آورند.

• مشکلات در ارتباطات اجتماعی
بی خوابی می‌تواند به مشکلات در ارتباطات کودکان منجر شود آن‌ها ممکن است خسته به نظر بیایند و از مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی خودداری کنند. این موضوع باعث عدم شرکت کودک در فعالیت‌های ورزشی و دوستانه همچون بازی‌های مختلف شود و با ادامه دار شدن آن سبب افسردگی و گوشه گیر شدن کودک شود.

در صورتی که کودک شما دچار مشکلات خواب می‌باشد مهم است که به اندازه کافی توجه خود را به روال خواب و محیط خواب کودکتان بدهید. در صورتی که این مشکلات ادامه دارد مشاوره از پزشک کودک می‌تواند مفید باشد.

 

رفع مشکلات بی‌خوابی در کودکان

رفع مشکلات بی‌خوابی در کودکان نیازمند توجه و صبر زیادی است و ممکن است برای والدین چالش بر‌انگیز باشد. به طور معمول نکات زیر برای رفع بی‌خوابی کودکان می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند:

• محیط خواب مناسب
• محدودیت مصرف مایعات
• تعامل مثبت با کودک قبل خواب
• رفع مشکلات جسمانی
• مشورت با پزشک
در همه موارد به یاد داشته باشید که رفع مشکلات بی‌خوابی کودکان نیاز به صبر و تلاش زیاد و مداوم دارد. این مشکلات معمولاً می‌توانند با زمان و توجه مناسب بهبود یابند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *