خواب نوزاد در ۲۰ ماهگی

انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

اگر کودک شما هنوز از یک آرام بخش برای به خواب رفتن استفاده می کند، خوب است. کنار گذاشتن آن ممکن است به مشکلات عمده خواب منجر شود. اگر کودک شما برای مدت طولانی از یک آرام بخش استفاده می کند، بهتر است تا ۳ تا ۴ سالگی به استفاده از آن ادامه دهد.

 وقتی کودک بزرگ تر شد، راحت تر می تواند آن ها را رها کند. در عین حال، سعی کنید از آرام بخش ها فقط برای خواب استفاده کنید تا رشد زبان کودک را ارتقا دهید.

روتین خواب

سعی کنید خواب کودکتان را روی نمودار برنامه خواب قرار دهید!

 نمودار خواب ؛مجموعه ای از تصاویری است که ترتیب خاصی دارد و مربوط یه فعالیت هایی میشود  که کودک شما قبل از خواب انجام می دهد. شما می توانید این نمودار را با طرح ها، برش های مجله، عکس های چاپی از اینترنت ؛ و یا حتی میتوانید با عکس های چاپ شده کودکتان بسازید. 

بنابراین به او نشان دهید که حمام می کند، دندان هایش را مسواک می زند، پیژامه می پوشد و کتاب        می خواند. هر بار که به مرحله جدیدی از برنامه خواب خود می رسد، به نمودار مراجعه کنید. در نهایت کودک شما یاد می گیرد که در برنامه بعدی چه اتفاقی می افتد. ثابت نگه داشتن مراحل روتین به آماده شدن کودک برای خواب کمک می کند.

به خواب رفتن

آموزش بخواب  رفتن می تواند با افزایش سن سخت تر شود. یکی از سوالات رایجی که برای کودکان نوپا در این محدوده سنی (حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه)پیش می آید، این است که وقتی سعی می کنند بعد از روشن شدن چراغ با شما صحبت کنند، چگونه واکنش نشان دهند. شما می خواهید او به خواب برود اما او می خواهد با شما ارتباط برقرار کند – (بسته به مهارت های کلامی کودک شما در این سن، با کلمات، صحبت های پیشرفته، یا حرکات). 

بهترین کاری که پس از خاموش کردن چراغ ها باید انجام دهید این است که تا حد امکان به طور مداوم و بی طرفانه به کودک خود واکنش نشان دهید. به عنوان مثال، زمانی که برنامه خواب شما به پایان رسید، عبارتی را انتخاب کنید و هربار به همان  شیوه  بیان  کنید . برای  مثال،   می توانید   با گفتن   “وقت خواب است، شب به خیر” یا “شب به خیر، من دوستت دارم” پاسخ دهید.

سعی کنید تا حد امکان خنثی و خسته کننده باشید تا زمانی که او به خواب رود. اینگونه او متوجه خواهد شد که زمان بازی هیجان انگیز یا تعامل جذاب نیست؛ بلکه زمان خواب است.

مدت خواب

کودکان نوپا بین ۱ تا ۲ سال به طور متوسط ۱۱ تا ۱۴ ساعت در هر دوره ۲۴ ساعته می خوابند. اگرکودک شما همانند بچه های هم سن و سالش خواب کافی نداشته باشد، ممکن است بیش فعال به نظر برسد. همچنین ممکن است تحریک پذیرتر شود و زمان بیشتری را برای به خواب رفتن نیازداشته باشد.

خواب‌های شبانه

به طور کلی، بهترین راه برای پاسخ به بیداری های شبانه این است که تا حد ممکن خسته کننده و سازگار باشید. اگر کودک شما در زمان خواب به تنهایی به خواب می رود و در طول شب به طور ناگهانی شروع به بیدار شدن می کند، ابتدا مطمئن شوید که هیچ چیزی وجود ندارد که او را از لحاظ جسمی ناراحت کند و خواب او را مختل سازد مانند مشکل تنفسی یا سرماخوردگی یا عفونت گوش.

 وقتی مطمئن شدید که او از نظر جسمی ناراحت نیست و مطمئن هستید که او می تواند به تنهایی به خواب برود،پس به نحوه واکنشتان در طول شب توجه کنید. به عنوان مثال، وقتی در نیمه های شب به بیداری های کودک  پاسخ می دهید، به تدریج خود را از اتاق خارج کنید. 

مطمئن شوید که وقتی وارد اتاق می شوید و چیزی آرام و ساده مثل “وقت شب است” می گویید فوق العاده خسته کننده هستید. برای چند شب اول را می توانید با نشستن در کنار تخت خواب کودک شروع کنید، سپس برای چند شب در وسط اتاق او بنشینید، سپس در آستانه در، و در نهایت از اتاق خارج شوید. احتمالا باید منتظر گریه او باشید اما از آنجایی که او می تواند در ابتدای شب خود را به خواب بزند، می تواند این کار را در نیمه های شب نیز انجام دهد.

چرت زدن

چرت زدن هنوز هم بسیار مهم است – هر چه بیشتر بخوابد، بهتر خواهد خوابید! اگر چه یرایش راحت است که یک چرت کوچک درهمان جایی که شب می خوابد داشته باشد، اما این کار برای بسیاری از خانواده ها ممکن نیست. برای خانواده هایی که شاغل در خارج از خانه هستند و از یک سرویس دهنده مراقبت در طول روز استفاده می کنند -( چه یک عضو خانواده باشد، چه یک سرویس دهنده مراقبت در خانه، و چه یک سرویس دهنده رسمی )، حتما با مراقبین کودک خود در مورد روال ها و برنامه های چرت  کودک صحبت کنید.. با مراقب کودکتان در مورد چیزهایی مانند؛برنامه خواب کودکتان، اینکه چه زمانی چرت می زند، چه نوع محیطی دارد (برای مثال، آیا پنکه یا موسیقی در آن وجود دارد یا خیر)، و مدت زمانی که چرت می زند، صحبت کنید. 

سعی کنید برنامه خواب او را تا حد امکان منظم کنید. شما همچنین می توانید همان پتو یا اسباب بازی مورد علاقه را هم برای چرت زدن در روز و هم برای خوابیدن درخانه بدهید. اگر شما دو مورد از آن ها را دارید، یکی را در خانه و دیگری را برای چرت زدن در روز نگه دارید. این کار کمک می کند تا درهر دو محیط سازگارتر باشند.

خانواده و محیط زیست

کودک شما احتمالا در این سن تحرک بیشتری دارد و احتمالا کنجکاو است که بیرون از تخت خوابش چه می گذرد و صبح که بیدار می شود چه اتفاقی می افتد. اگر او سعی می کند از تختش بیرون بیاید، مطمئن باشید که محیط اطرافش تا حد امکان  امن است.

 به این مورد هم توجه کنید که هیچ اسباب بازی بزرگی در گهواره نیست که بتواند برای بیرون رفتن از آن کمک بگیرد. به طور مشابه، مطمئن شوید که هیچ مبل بزرگ یا بلندی وجود ندارد که او بتواند به هنگام تلاش برای خارج شدن از گهواره از آن بالا برود. همچنین دقت کنید که استفاده از وسایلی مانند چادرهای کرکره ای که زمانی برای دور نگه داشتن گربه ها استفاده می شد، خودداری کنید، زیرا می توانند خطرات ایمنی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *