خواب نوزاد در ۵ ماهگی

انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

کودک شما در این سن احتمالا توانایی غلت خوردن دارد. وقتی شروع به غلتیدن روی شکمش می کند، هیچ راهی برای نگه داشتن او روی پشتش وجود ندارد. از این رو حتما هنگام خواب او را به پشت بخوابانید و هر نوع اسباب بازی یا رختخواب شل را از او دور کنید. اما اگر روی شکمش غلتید رهایش کنید.

برنامه خواب منظم

اگر هنوز برنامه خواب خود را شروع نکرده اید، اکنون زمان خوبی است!

به خواب رفتن کودک بعد از ساعت ۹ سخت‌تر است. بنابرین سعی کنید کودکتان بین ساعت 7 تا 8 عصر بخوابد. برای داشتن این برنامه غذا خوردن کودکتان را به عنوان اولین مرحله از برنامه شبانه خود قرار دهید و بلافاصله از به خواب رفتن بعد از غذا اجتناب کنید.

هرچه کودکتان دیرتر بخوابد و خسته‌تر باشد، به خواب رفتن برای او سخت‌تر خواهدبود.

برای برنامه خواب کودکتان، سه فعالیت را که هر شب قابل انجام هستند، انتخاب کنید. مطمئن شوید فعالیت‌هایی را انتخاب می‌کنید برای کودکتان آرامش‌بخش و لذت‌بخش است. شما می‌توانید کارهایی مانند شستن دست‌ها، خواندن یک آهنگ یا داشتن زمانی آرام را انجام دهید.

به خواب رفتن

اکنون زمان خوبی است که به کودک خود کمک کنید تا به تنهایی به خواب برود. این کار به او کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری بخوابد و در مجموع خواب بهتری داشته باشد، چرا که وقتی به طور طبیعی در طول شب از خواب بیدار می‌شود، می‌تواند خود را به خواب بازگرداند. اما برخی از کودکان می توانند بدون نیاز به آرام شدن توسط والدین در طول شب بخوابند. با این حال، کار کردن بر روی فعالیت‌های آرامش‌بخش در زمان شروع خواب شبانه معمولا به کودک کمک کند تا در طول شب برای مدت طولانی‌تری بخوابد.

مدت خواب

به طور متوسط، کودکان حدود 5 ماهه ۱۱ تا ۱۵ ساعت در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز می‌خوابند. البته که بین کودکان مختلف تنوع بسیاری زیادی وجود خواهد داشت.

خواب‌های شبانه

به طور طبیعی همه کودکان در طول شب ۲ تا ۶ بار بیدار می‌شوند. برخی از کودکان در طول شب از خواب بیدار شده و بدون اینکه گریه کنند و به بزرگسالانی که از آنها مراقبت می‌کنند هشدار دهند، خودشان به خواب می‌روند. اما برخی کودکان که در طول شب به طور طبیعی بیدار می‌شوند، برای بازگشت به خواب به کمک نیاز دارند. برای مثال ممکن است براساس عادت برای خوابیدن نیاز به غذا خوردن یا تکان خوردن داشته باشند.

چرت زدن

کودکان در این سن عموما یکی از دو برنامه چرت زدن را دارند که در مجموع حدود ۳ تا ۴ ساعت خواب در طول روز دارند.

کودکان 5 ماهه عموما یک یا دو برنامه چرت‌زدن دارند که در مجموع حدود ۳ تا ۴ ساعت خواب می‌باشد.

  1. برخی از کودکان در طول روز چندین مرتبه چرت کوتاه و با فاصله زمانی 2 ساعت از هم می‌زنند که هر کدام ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. این الگوی چرت زدن را به عنوان یک قانون ۲ ساعته در نظر بگیرید.
  2. برخی دیگر دو چرت طولانی‌تر در یک برنامه ثابت صبح و بعدازظهر می‌زنند. این کودکان در حدود ساعت 9 یا 9:30 صبح و دوباره در حدود ساعت 2 یا 2:30 بعدازظهر چرت می‌زنند.

سعی کنید اجازه ندهید کودکتان بعد از ساعت ۴ بعد از ظهر بخوابد، زیرا خوابیدن در این زمان ممکن است با توانایی به خواب رفتن در زمان خواب شبانه تداخل داشته‌باشد.

خانواده و محیط خانه

در این سن زمان آن رسیده که او را به یک گهواره منتقل کنید. اما همچنان به قرار دادن کودک خردسال خود بر روی یک سطح صاف بدون هیچ بالش، رختخواب نرم، تخت خواب یا اسباب بازی ادامه دهید. همچنین مهم است که در مورد دیگر عناصر محیط خواب کودک خود فکر کنید. برای مثال، مطمئن شوید که او خیلی گرم نیست. محدوده مناسب برای دمای اتاق برای کودک خوابیده، ۶۸ تا ۷۲ درجه فارنهایت است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *